Vandaag heeft de voorzieningenrechter Haarlem beslist dat de Staat het aantal vliegtuigbewegingen niet tot onder de 500.000 mag terugbrengen. Omwonenden zijn teleurgesteld. Als gevolg van het vonnis van de voorzieningenrechter Haarlem moeten zij nog langer kampen met ernstige geluidhinder en slaapverstoring.
Omwonenden in de kou
De capaciteit op Schiphol is al jarenlang veel groter dan wat wettelijk is toegestaan. Op basis van de huidige wet is er geen ruimte voor 500.000 vliegtuigbewegingen. Daarover zijn alle partijen en de rechter het eens. Ook heeft Schiphol nog altijd geen natuurvergunning, en heeft zij een aanvraag gedaan voor een vergunning voor maar 440.000 vliegtuigbewegingen.
De plannen van de Staat om de capaciteit terug te brengen moesten de feitelijke situatie weer meer in overeenstemming brengen met de wet. Toch heeft de rechter de Staat nu verboden om ook maar een stap in de goede richting te zetten. De rechter heeft de Staat zelfs verboden om op basis van de geldende wet te handhaven. Dat betekent dat de Staat niet mag ingrijpen als de geluidsbelasting op aangewezen punten groter is dan wettelijk toegestaan. Nadat de Staat en Schiphol de belangen van de omwonenden jarenlang hebben veronachtzaamd, laat ook de rechter ze nu in de kou staan. Als zelfs de rechter de wet niet als uitgangspunt neemt, staan omwonenden met lege handen.
Schiphollen 2.0
De vliegtuigmaatschappijen hebben dus met succes aanspraken kunnen ontlenen aan een illegale situatie. Volgens omwonenden is dat de omgekeerde wereld. Dat geldt ook voor het oordeel dat er eerst een Europese procedure gevolgd zou moeten worden om die illegale situatie op te heffen. De rechter daagt de Staat zelfs uit om zijn berekeningen zo aan te passen dat onder de wet wèl meer vliegtuigbewegingen mogelijk zijn. Dat geeft weer een heel nieuwe dimensie aan de term “Schiphollen”.
4 juli 2023 dient de bodemprocedure RBV/Staat
De Stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder ('RBV') kwam in het kort geding voor de belangen van de omwonenden op. Daartoe had de RBV zich gevoegd aan de zijde van de Staat. Op 4 juli staat RBV juist tegenover de Staat in een bodemprocedure waarin zij eist dat de Staat zich aan de WHO-geluidsnormen houdt en het vliegverkeer drastisch reduceert. De uitspraak van de voorzieningenrechter heeft voor de bodemprocedure geen gevolg; het gaat om een voorlopig oordeel en een andere rechtsvraag dan in de bodemprocedure aan de orde zal zijn.
RBV wordt bijgestaan door advocaten Channa Samkalden en Elles ten Vergert.
Eerdere berichten (over de bodemprocedure van Stichting RBV)